آمار بازدیدکنندگان: 910816    کاربران آنلاین: 2


omn  فصلنامه

ln




فصلنامه عملیات روانی شماره 24

سال ششم، شماره 24، زمستان 1388
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین
مدير مسئول: علی‌محمد نائینی
سردبير: حجت‌الله مرادي
دبیر تحریریه و مدير اجرايي: امیرهوشنگ طهماسبی‌پور
ويراستار: مهناز اسکندری
طراح و صفحه‌آرا: علی تیموری‌راد
حروف‌نگاری: شیرین علیزاده
چکیده انگلیسی مقالات: دکتر قدرت حاجی‌رستملو

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.

مقالات این فصلنامه :

سخن سردبیر: رویکرد علمی در جنگ نرم

توسعة دانش بشر گستره‌ای از علوم و فنون مختلف را پدید آورده، که اغلب برای عموم مردم، ناشناخته و گاه عجیب می‌نماید. در حوزة علوم انسانی که تظاهرات فیزیکی و عینی ملموس همچون سایر رشته‌های دانش تجربی را به همراه ندارد، این ابهام و اعجاب بیشتر است. شاخه‌های مختلف علوم انسانی توضیح، پیش‌بینی و کنترل رفتار فردی و اجتماعی انسان را بر عهده دارند و قواعد و قوانینی را برای سنجش و ارزیابی آن صورت‌بندی می‌کنند. آگاهی از این قواعد، توانایی درک الگوهای رفتاری سایر انسان‌ها و نحوه کنترل آنها را به دست می‌دهد. در این حال، کشورهایی که از این دانش آگاهی دارند و نهادها و سازمان‌های متولیِ آن را بنا نهاده‌اند با بهره‌مندی از قدرت اطلاعات و بینشی که به دست می‌آورند در مواجهه با سایر ملل از توانمندی بالاتری برای سامان بخشیدن به تدابیر، سیاست‌ها و اقدامات خویش برخوردارند.

سيري در عمليات روانی در اسلام (بخش سوم)

نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب

چکیده

با مراجعه به کتاب آسمانی اسلام، قرآن، مشاهده می‌شود که پیشینة عملیات روانی به پیش از هبوط انسان به زمین باز می‌گردد. در واقع، شیطان، آنچنان که خود قسم یاد کرده است، از ابتدای خلقت آدم در صدد گمراه ساختن وی برمی‌آید. بدین‌سان، عملیات روانی در ساحتی فرازمانی و با سرپیچی ابلیس از دستور خداوند آغاز می‌شود و در سیر تدریجی تاریخی به ویژه در اعصار انبیاء عظام و ائمه معصومین (ع) ادامه می‌یابد. مجموعه مقالات "سیری در عملیات روانی در اسلام"، با تدقیق و تدبر در آیات کتاب الهی در صدد است سیر پیدایش و فرآیند عملیات روانی را از افق آیات قرآن، روایات، احادیث و سایر منابع تحقیق اسلامی مورد مطالعه قرار دهد. رهیافت تاریخی تحقیق در مقوله عملیات روانی، توجه به ابعاد روانی را در گسترة تمام شئون فردی و اجتماعی انسان از منظر دینی برجسته می‌سازد.
واژگان کلیدی: حضرت موسی(ع)، فرعون، فتنة سامری، عملیات روانی.

A Review of Psychological Operations in Islam (Part IV)

Hojjatoleslam val-Moslemin Mahdi Taeb

Abstract
By referring to the Scripture of Islam, the Quran, we can see that psychological operations date back to man’s descent to the earth. In fact, the Satan, based on the oath he had taken, has sought to mislead man since the beginning of the creation. Hence, psychological operations begin in a context beyond the scope of time and with the Satan’s disobeying God's command and continues its gradual historical trend, especially during the times of great Prophets and the infallible Imams (a.s.). The series of articles entitled "A Review of Psychological Operations in Islam" seek to investigate the emergence and process of psychological operations on the basis of the Quranic verses, hadiths, and other Islamic research sources. The historical approach to studying psychological operations reveals the importance of paying attention to psychological dimensions of man’s individual and social affairs from a religious perspective.
Key Words: Moses (a.s.), Pharaoh, Samaritan sedition, psychological operations.

شناخت‌شناسی جنگ نرم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

نویسنده: علی‌محمد نائینی

چکیده

انقلاب اسلامی به عنوان یک اندیشه و مدل سیاسی نوین، ضربه سنگینی بر استیلای جهان غرب واردکرد. نظام سلطه تمامی اشکال براندازی سخت از جمله شورش، کودتا و جنگ نظامی را در یک دهه علیه انقلاب تجربه کرد. لیکن ایستادگی و مقاومت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام رضوان الله علیه، قدرت های مستکبر را بر این واقعیت رهنمون ساخت که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمی تواند در برابر ایمان و اعتقاد مردم ایران کارآمد باشد، بلکه برعکس موجبات برانگیختن، وحدت و همبستگی هر چه بیشتر ملت ایران را فراهم می‌کند. چنین شد که این قدرت ها لاجرم بر شکست خود در راهبرد مقابله سخت با نظام جمهوری اسلامی اعتراف کردند و مقابله ای پیچیده تر از پیش، تقریبا از دهۀ دوم آغاز شد. که از آن با رویکرد جدید و در چارچوب بهره‌گیری از روش های نرم، یاد می‌شود. تقابلی که رهبری معظم انقلاب از همان آغاز دهه هفتاد با ادبیات و تعابیر مختلف نظیر: تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی و اخیراً جنگ نرم خطر آن را گوشزد کرده، مسئولین نظام را به چاره اندیشی در برابر آن فراخواندند. از این رو ضروری است با تدبیر از پیش اندیشیده شده، دامنه و سطح این نوع جنگ، و نیز مبانی و ابعاد آن، باز شناخته شود. این مقاله تلاشی است در جهت شناخت چیستی و چگونگی شکل گیری، اهداف و ویژگی‌های جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری. بدیهی است، شناخت بیشتر جنگ نرم می تواند به مفهوم سازی و شناخت بیشتر این پدیده، همچنین بهبود مدیریت امنیت ملی کشور در خصوص تهدیدات نرم علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران کمک نماید.
واژگان کلیدی: جنگ نرم، قدرت نرم، بصیرت، فرهنگ و تهاجم فرهنگی.

The Epistemology of Soft War from the Viewpoint of the Supreme Leader

Ali Mohammad Naeeni

Abstract
The Islamic Revolution as a modern political thought and model was a heavy blow on the Western hegemony. The domineering system of the West tried all sorts of hard overthrowing mechanisms against the Islamic Revolution including rebellion, coup and military attempts during a decade. However, resistance of the Iranian nation under the leadership of Imam Khomeini (a.r.) made the arrogant powers understand this fact that making use of hard and military options in confronting the faith and beliefs of the Iranian nation can have no efficacy. On the contrary, resorting to such methods can even motivate, unite and solidify this nation. Thus, these powers inevitably admitted failure in their attempts to utilize hard confrontation strategy against the Islamic Republic of Iran and they began to employ a more complicated confrontation strategy almost from the beginning of the second decade of the revolution. This new strategy is based on soft approach and employs soft confrontation methods. The Supreme Leader has been referring to this kind of confrontation under such names as cultural invasion, cultural NATO, cultural assault,  and more recently under the title of soft war since the beginning of the second decade of the Islamic Revolution and has been trying to remind the authorities of the Islamic Republic of Iran of remedying it. Therefore, it is necessary to delve into and reconsider the scope and scale as well as the principles and dimensions of this kind of war. This article attempts to introduce the nature, mechanism, objectives and characteristics of soft war from the viewpoint of the Supreme Leader. Obviously, a deeper understanding of soft war can contribute to conceptualization on this phenomenon and gaining a profound knowledge of it, as well as the improved management of the national security of the country as regards soft threats against the national security of the Islamic Republic of Iran.  
Key Words: soft war, soft power, insight, culture, cultural invasion.

درآمدی بر الگوی مدیریت افکار عمومی امام خمینی(ره)

نویسنده: جواد جمالی

 چکیده

مطرح شدن نقش و جایگاه افکار عمومی در صحنه سیاست و قدرت، بی‌تردید حاصل ورود طیف‌های مختلف مردمی به عرصه سیاسی بوده است. در واقع سیاسی شدن آراء و عقاید جمعی ساکنان کنش‌گر یک قلمرو حکومتی همواره به صورت عنصری تعیین‌کننده در رفتار و کردار حاکمان سیاسی ظهور و بروز یافته است. حوزه سرزمینی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از "مردمی‌ترین انقلاب‌های تاریخ" پیوندی وثیق با اراده و خواست عمومی برقرار کرده است. مهم‌ترین عنصر اداره کننده این پیوند را می‌توان در رأس نظام سیاسی و رهبری امام خمینی (ره) مشاهده کرد. به باور این پژوهش، امام خمینی(ره) با ارائه تفسیر و قرائتی جدید از مقوله افکار عمومی تلاش کرده‌اند، "مدیريت افکار عمومی" را به جای تغییر، کنترل، دستکاری یا سرکوب، ارائه داده و عملاً نهادینه نمایند. از آنجا که سیرة عملی- سیاسی امام خمینی(ره) بر مبنای این تفکر شکل گرفته است، به سهولت می‌توان الگوی (مدل) رفتاری و مؤلفه‌ها و شاخصه‌های آن را استخراج و عرضه کرد. آنگونه که در این مبحث به تفصیل ارائه شده است. نگاه ارزشی- انسانی امام خمینی(ره) به اراده عمومی افراد جامعه موجب تبدیل آن به منبع تولید قدرت در ایران شده است. در واقع امام با نگاه سیستمی ارزش‌مدار و مبتنی بر کرامت انسانی به افکار عمومی نوعی "روح جمعی مسئولیت‌پذیر" را  به عرصه سیاسی وارد نمودند.
واژگان کلیدی: امام خمینی (ره)، مدیریت افکار عمومی، اراده عمومی، روح جمعی، افکار عمومی، قدرت‌سازی.

An Introduction to Imam Khomeini’s (rah.) Public Opinion Management Model

Javad Jamali

Abstract
Undoubtedly, talking about the role and standing of public opinion in the field of politics and power has been the outcome of the whole gamut of people finding their way into the political arena. In fact, the politicization of the collective opinions and ideas of the residing actors of a territory has always been a determining factor giving shape to the behavior of the rulers. The territorial area of the Islamic Revolution of Iran, as one of "the most popular revolutions of the history", has been strongly linked with the public will and demands of its people. The most important element contributing to the realization of this link can be observed at the peak of the political system of the Islamic Republic and the leadership of Imam Khomeini (rah.). The belief herein is that Imam Khomeini (rah.), presenting a new reading and interpretation of the concept of public opinion, attempted to replace "management of public opinion" with changing, manipulating, or suppressing public opinion and practically institutionalize it. Since Imam Khomeini’s (rah.) practical-political life was based on this thought, the behavioral model, elements, and indicators related to it can be easily extracted and presented. As it is explained in details here, Imam Khomeini’s value-oriented and human outlook on the public will of people in a community made it a power generation source in Iran. In fact, Imam Khomeini introduced a kind of "responsibility-seeking collective spirit" into the political arena depending on a systemic, value-oriented outlook based on human dignity.  
Key Words: Imam Khomeini (rah.), management of public opinion, public will, collective spirit, public opinion, power generation.

نقش رسانه‌هاي جديد در شكل‌گيري افكار عمومي؛ (بررسی موردی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1388)

نویسنده: سيدحسين محمدي نجم

چكيده

پيوند افكار عمومي با رسانه‌ها، پيوندي ديرينه است. رسانه‌ها هم به افكار عمومي شكل مي‌دهند و هم آن را بيان مي‌كنند. بنابراين عجيب نيست كه با رشد و توسعه رسانه‌ها در دوره پسامدرن شاهد تأثير عميق‌تر و گسترده‌تر آنها بر افكار عمومي باشيم. تأثير رسانه‌ها بر شكل‌گيري افكار عمومي زماني افزون مي‌شود كه ويژگي‌هايي چون تعاملي بودن، غيرتمركزي بودن و قابليت‌ تكثير انبوه به قابليت‌هاي ذاتي رسانه‌ها اضافه مي‌گردد، ويژگي‌هايي كه در "وب دو" و به ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي قابل مشاهده‌اند. مي‌توان گفت كه در فضاي سياسي پس از انتخابات اخير رياست جمهوري، شاهد نخستین رزمايش واقعي از كاربرد تأثيرگذار اين رسانه بر افكار عمومي جامعه ايران بوديم. بدين ترتيب بايد ضمن درك عميق‌ از جامعه‌ اطلاعاتي امروز كه به مدد ظهور وب دو تحولاتی شگرف يافته، سياست‌ها و كنش‌هاي متناسب با آن را اتخاذ كنيم.
واژگان اصلي: افكار عمومي، رسانه، وب دو، شبكه‌هاي اجتماعي.

The Role of Modern Media in Shaping Public Opinion
A Case Study of the Events Following the Presidential Elections in June, 2009

Seyyed Hussein Mohammadi Najm   

Abstract
The connection between public opinion and the media is a long-lived one. The media both shape public opinion and communicate it. Therefore, it is not surprising that along with the development of the media in post-modern era, we witness their deeper and wider impact on public opinion. The impact of media on the formation of public opinion increases when features such as interactiveness, decentralizedness, and reproducibility are added to the intrinsic features of mass media, the features which are visible on "Web Two" and especially on the Internet social networks. It can be said that in the political atmosphere following the recent presidential elections, the first actual maneuver leading to an influential application of this media on public opinion in Iran was witnessed. Hence, while gaining an understanding of today’s intelligence community which, thanks to the emergence of Web Two, has dramatically developed, we should develop policies and take actions proportional to it.
Key Words: public opinion, media, Web Two, social networks.

پیامدهای روانی جنگ‌های عراق و افغانستان بر کیفیت نیروی نظامی امریکا

نویسنده: سید رضی عمادی

چکیده

امروز اهمیت داشتن روحیۀ خدمتی و اعتماد کارکنان به سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند امری بسیار مهم است و بر کیفیت فعالیت افراد و در نتیجه بر بازده کاری آن سازمان  بیشترین تأثیر را دارد. سازمان‌های نظامی در این میان با توجه به نوع وظایف و کارکردها از جایگاهی ویژه‌ برخور‌دارند. داشتن شرایط روحی مناسب برای خدمت در این سازمان‌ها، همچنین اعتماد به ‌دستگاه‌های نظامی از مهم‌ترین شرایط برای موفقیت آنها به شمار می‌رود. حضور امریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق در دهه اول قرن 21 و شرایط ویژه‌ای که در این جنگ‌ها پدید آمد، همچنین طولانی شدن مدت حضور سربازان امریکایی در این دو کشور شرایط روحی و میزان اعتماد آنها و مردم امریکا را به دستگاه نظامی این کشور برای ورود به آن یا تداوم حضور در آن تحت تأثیر قرار داده است. مشکلات روحی سربازان امریکایی بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته، میزان خودکشی در ارتش این کشور به بالاترین میزان رسیده است. همچنین کیفیت نیروهای ارتش امریکا تحت تأثیر پیامدهای جنگ‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. در این حال، استراتژی‌های تشویقی کاخ سفید و وزارت دفاع تأثیر چندانی بر کاهش بحران‌های روحی و روانی سربازان این کشور و افزایش میزان اعتماد آنها به وزارت دفاع و کاخ سفید نداشته است. 
واژگان کلیدی: امریکا، جنگ عراق، جنگ افغانستان، نیروی نظامی، مشکلات روحی، هزینه‌های مادی، هزینه‌های انسانی.

The Psychological Impacts of the Wars in Iraq and Afghanistan on
the Quality of the U.S. Military Forces

Seyyed Razi Emadi

Abstract
Today, it is considered very important for the staff of organizations to have service morale and confidence in the organizations in which they work. This can positively affect the quality and of their work and the efficiency of the organizational performance. With the type of responsibilities and functions that military organizations have, this issue is of greater significance for them. One of the most important factors contributing to the success of military organizations is for their personnel to have proper morale and confidence in their organizations. The U.S. presence in the Afghanistan and Iraq wars during the first decade of the 21st century, the particular conditions that arose in these wars, and the longer-term presence of American troops in these two countries impacted their morale and caused them to lose confidence in their military organizations. It also caused the American people to have doubts about getting recruited and continuing to serve in military organizations. At present, the U.S. soldiers are suffering from psychological problems more than ever and the suicide rate has reached the highest point in this country.  Also, the quality of the U.S. military forces affected by the outcomes of the recent wars has increasingly declined. At the same time, the encouragement strategies of the White House and the Department of Defense haven’t been effective enough to reduce the psychological and emotional crises of American soldiers and to enhance their confidence in the Department of Defense and the White House.
Key Words: America, Iraq War, Afghanistan war, military forces, emotional problems, material costs, human costs.

بررسی ابعاد روانی رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: احسان‌اله نیک‌آیین

چکیده

در طی دو دهه اخیر هیچ مفهومی به اندازه مفهوم بازدارندگی در نظریه‌پردازی‌های استراتژی‌های معاصر رایج نبوده است. توسعه توان نظامی کشورمان امری غیرقابل اغماض و اجتناب‌ناپذیر است و در این توسعه توان نظامی و رزمایش‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کنند. رزمایش‌های نظامی اگرچه می‌تواند در جهت افزایش قدرت بازدارندگی کشور مورد توجه قرار گیرد اما با توجهی بسیار مختصر به تعاریف بازدارندگی به خوبی می‌توان اهمیت قدرت نرم در کنار قدرت سخت را ملاحظه کرد. در دنیای پساصنعتی، قدرت به صورت فزاینده‌ای به توان ملت‌ها در خلق و دستکاری اطلاعات و دانش بستگی دارد. توانایی خلق و نوآوری یک کشور می‌تواند توان نظامی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد و ابزارهای های‌تک می‌توانند نفوذ نظامی و غیر نظامی یک کشور را افزایش دهند. برای پیشنهاد راهکارهای موثر ابتدا باید ببینیم که برنامه خود را در چه زمینه‌ای می‌خواهیم به اجرا بگذاریم. ما رزمایش‌های نظامی خود را در منطقه خلیج فارس در میان کشورهای عرب همسایه اجرا می‌کنیم، بنابراین مهم است بدانیم که در این منطقه در چه وضعیتی قرار داریم. بی‌تردید مهم‌ترین عامل در شکل‌دهی به قدرت نرم، افکار عمومی کشورهای منطقه هستند این مقاله، ابتدا به بررسی افکار عمومی کشورهای عرب منطقه نسبت به ایران پرداخته و در پایان راهکارهای متناسب با آن ارائه می‌شود.
واژگان کلیدی: رزمایش نظامی، توسعه توان نظامی، قدرت نرم، قدرت هوشمند، دیپلماسی عمومی.

An Investigation into the Psychological Aspects of the Military
Exercises of the Armed Forces The Islamic Republic of Iran

Ehsanullah Nikayeen

Abstract
During the last two decades, no concept has been as prevailing as the concept of deterrence in theorizing on contemporary strategies. Development of our country's military power is highly significant and inevitable and military exercises play a vital role in this regard. Although military exercises can increase the power of deterrence, a brief examination of the definitions of deterrence can notify the importance of soft power alongside hard power. In the post-industrial world, power increasingly depends on nations’ capability in creation and manipulation of information and knowledge. Creativity and innovation ability of a country can override its military power and unique tools can enhance a country's military and non-military influence. To suggest effective plans of action, one must first note in which field his program shall be run. Our military exercises are run in the Persian Gulf region among the neighboring Arab countries; hence, it is important to know the current condition of this area. Surely, the most important factor shaping soft power is the public opinion of the countries of the region. In this paper, first the public opinion of the Arab states of the region towards Iran is surveyed and at the end some proportional plans of action are offered.
Key Words: military exercises, development of military power, soft power, smart power, public diplomacy.

دیپلماسی عمومی و قدرت نرم

نویسنده: ژوزف نای/ سیداحمد فاطمی‌نژاد

اشاره
ژوزف نای را به روایتی مُبدع مبحث قدرت نرم می‌دانند. طی دو دهة اخیر کتاب‌ها و مقالات زیادی از این نویسندة امریکایی منتشر شده است. همچنین سخنرانی‌های فراوانی هم از وی در این زمینه موجود است. اغلب پژوهندگان، نویسندگان، دانشجویان و... در تحقیقات خود پیرامون این موضوع به این نویسنده مراجعه می‌کنند و اظهارات او را استناد متون و اقوال خود قرار می‌هند.
با وجود این، باید توجه داشت که مفهوم قدرت نرم در مختصات ذهنی نای برگرفته از فضای خودستایانة امریکایی حاکم بر این کشور است. چنانچه در این مقاله شاهد خواهید بود معیارهایی را که وی به عنوان خطوط اصلی مفهوم ذهنی خود ترسیم می‌کند و منابعی را که به منزلة آبشخور توان نرم این کشور معرفی می‌کند از منظر دیگران نه تنها غیرقابل پذیرش بلکه حتی با پارادوکس و تناقضِ آشکار همراه است. از این‌رو، مطالعة انتقادی این دست مقالات توصیة روشنگرانه‌ای به پژوهندگان این حوزه است تا با نگرشی بیرونی و متکی به باورهای اعتقادی خود به بررسی این متون بپردازند. چاپ این مقاله در فصلنامه عملیات روانی تنها به جهت آشنایی خوانندگان با این حوزة مطالعاتی صورت می‌گیرد و ناگفته پیداست که نیازمند نقد و تنقیح پژوهشگران داخلی است.

چکیده
قدرت نرم توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع است. قدرت نرم یک کشور بستگی به منابع فرهنگ، ارزش‌ها و سیاست‌هایش دارد. راهبرد قدرت هوشمند منابع قدرت نرم و سخت را ترکیب می‌کند. دیپلماسی عمومی به عنوان ابزار افزایش قدرت نرم پیشینه‌ای طولانی دارد و نقشی مهم در پیروزی جنگ سرد ایفا کرد. جدال کنونی علیه تروریسم فراملی جدال برای فتح قلوب و اذهان است، و اتکای بیش از حد فعلی بر قدرت سخت به تنهایی مسیر موفقیت نیست. دیپلماسی عمومی ابزاری مهم در زرادخانة قدرت هوشمند است اما دیپلماسی عمومی هوشمند مستلزم فهم نقش‌های اعتبار، انتقاد از خود، و جامعه مدنی در تولید قدرت نرم است.
واژگان کلیدی: قدرت، قدرت نرم، قدرت سخت، قدرت هوشمند، دیپلماسی عمومی.

Public Diplomacy and Soft Power  

Joseph Nye / Seyyed Ahmad Fateminezhad

Note
Joseph Nye is said to be the originator of the concept of soft power. During the last two decades, many books and articles have been published by this American author. He has also delivered a lot of lectures in this field. Most researchers, writers, and students refer to his works cite and him in their writings and sayings. However, it needs to be noted that the concept of soft power in Nye’s mental framework is derived from the American egotistic atmosphere prevailing in this country. As it is seen in this article, the criteria that he delineates as the principal lines of his mental concept and the resources that he conceives of as the origin of American soft power are not only rejected by many people, but they are even paradoxical and associated with apparent contradiction. Therefore, the aim of this critical article is to suggest some explanatory ideas to researchers working in this field so that they may examine these texts by looking at them as an outsider and by relying on their own beliefs. This article is published in the journal of Psychological Operations only to familiarize the readers with this area of studies and, of course, it needs to be criticized by the researchers in the country.

معرفی 5 جلد کتاب در حوزه قدرت و جنگ نرم

معرفی: علی‌‍محمد نائینی

نام کتاب: فرسایش قدرت نرم؛ مردم، دولتها و اعتماد
نویسندگان: ژوزف نای و همکاران
مترجم: سعید میرترابی

نام کتاب: تهدید نرم و راهبردهای مقابله
نویسنده: گروه مطالعاتی دانشکده امنیت ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی

نام کتاب: جنگ نرم
نویسنده: داود رنجبران
ناشر: ساحل اندیشه

نام کتاب: جنگ نرم و وضعیت کنونی ما
نویسنده: دبیرخانه شورای فرهنگی
ناشر: مرکز پژوهشهای فرهنگی اجتماعی صدرا

نام کتاب: قدرت و جنگ نرم؛ از نظریه تا عمل
نویسنده: حجت اله مرادی
ناشر: ساقی

Skip Navigation Links